Emotionele veiligheid
Liefde en begrip
Aan de basis van ontwikkeling staat emotionele veiligheid. Wanneer een kind zich niet prettig, veilig of geborgen voelt zal het zich niet volledig kunnen ontwikkelen en gaan ontdekken. Wij werken daarom vanuit het basisprincipe dat alle pedagogisch medewerkers liefdevol en begripvol zijn naar de kinderen toe. Er is ruimte voor een liefdevolle knuffel, een kusje en individuele aandacht. Hierdoor wordt er een band gecreëerd met elk kind. Daarnaast is er begrip voor de emotie van kinderen, deze worden benoemd, de kinderen worden getroost en alle tranen worden gedept. Pedagogisch medewerkers nemen de tijd om kindjes te troosten of emoties te benoemen.
De oudere kinderen kunnen deze emoties wellicht zelf al benoemen, bij de jonge kinderen doen de pedagogisch medewerkers het voor het kind; “ik zie dat je verdrietig bent”. Belangrijk is dat de pedagogisch medewerker samen met het kind tot een oplossing komt om de emotie om te draaien naar iets positief. Is het kind verdrietig dan zoekt de pedagogisch medewerker samen met het kind (of zelf in het geval van jongere kinderen) naar een manier waarop het kind zich weer wat prettiger voelt, bijvoorbeeld samen het lievelingsboekje van het kind lezen.
Elk kind heeft hierbij een andere aanpak nodig. De pedagogisch medewerker is begripvol en probeert bij elk kind aan de wensen te voldoen. Vanuit deze liefdevolle en begripvolle houding kan er een band ontstaan tussen pedagogisch medewerkers en kinderen.
De kinderen krijgen het gevoel dat zij ook binnen het kindercentrum altijd iemand hebben om op terug te vallen: een veilige basis van waaruit zij kunnen gaan ontwikkelen en ontdekken.
Deze veilige basis bestaat uit liefdevolle pedagogisch medewerkers die altijd naast het kind staan, met een luisterend oor.
Naast een veilige basis is structuur en voorspelbaarheid prettig voor kinderen. Bij een duidelijke structuur en voorspelbaarheid kunnen kinderen zich voorbereiden op wat komen gaat. Dit zorgt niet alleen voor rust maar ook voor emotionele veiligheid.
7 jaar geleden is juf Ayse bij, Amira kindercentrum komen werken.
Juf Ayse heeft als eerst de opleidingen helpende zorg op niveau 2 gedaan, die heeft ze afgerond. Vervolgens heeft juf Ayse de opleiding spw gevolgd op niveau 3.
Juf Ayse is toen destijds gaan werken bij een kinderopvang, die kinderopvang is vervolgens failliet gegaan.
Nadat Jennifer het pand had overgenomen, heeft ze juf Ayse benaderd en gevraagd of zij interesse had in een baan binnen Amira Kindercentrum.
Juf Ayse en Jennifer zijn samen gestart op de groene groep (de groene groep is voor de kinderen vanaf 1,5 jaar tot en met 2,5 jaar), ze waren toen begonnen met maar 4 kinderen. Na een aantal maanden kwamen er meer kinderen bij.
Juf Ayse heeft de opleiding pedagogische medewerker op niveau 4 behaald binnen Amira Kindercentrum.
Juf Ayse haar werkzaamheden binnen Amira kindercentrum zijn:
Mentorschappen;
Obsereven en registeren van de kinderen;
KIJK!;
Zorgen voor de veiligheid van de kinderen;
De kinderen klaarstomen voor de basisschool.
Het verzorgen en verschonen van de kinderen
Plannen en organiseren van activiteiten
Contact houden met ouders/verzorgers
Stagebegeleidster
Bedrijfshulpverlening & eerste hulp bieden aan kinderen
“Ieder kind is uniek en ontwikkeld zich op eigen tempo.
Een band opbouwen met kinderen en alle mijlpalen meemaken is het mooiste wat er is.
Vooral de kinderen die 4/5 dagen in de week komen bouw je toch een sterk band op. De kinderen voelen zich veilig en de ouders laten hun kinderen met een fijn en vertrouwd gevoel achter. “vertelde juf Ayse.
Wat maakt Amira kindercentrum anders dan andere opvangen?
“Binnen de organisatie hangt er een fijne en leuke sfeer. De collega´s hebben een goede band met elkaar, het is voor mij echt een 2e familie. Ik ga met veel plezier naar mijn werk toe. Aldus juf Ayse”🤩🌺 ... See MoreSee Less
Comment on Facebook
❤️❤️
TOPPER!!❤️
❤️❤️
❤️❤️
❤️❤️
❤️❤️
❤️.
View more comments
Vandaag stellen wij u voor aan juf Bianca.
Juf Bianca is inmiddels al bijna 6 jaar in dienst, bij Amira kindercentrum.
In 1996 heeft juf Bianca haar diploma behaald voor de opleiding maatschappelijk werk.
In datzelfde jaar is juf Bianca toen ook bevallen van haar eerste dochter. Vervolgens was juf Bianca gestart met de opleiding kinderpsychologie op de HBO, dit heeft ze 1 jaar gedaan. Juf Bianca kreeg toen haar 2e kind, toen heeft juf Bianca ervoor gekozen om even te focussen op haar gezin.
In 2017 heeft juf Bianca besloten om weer te gaan werken.
Via een uitzendbureau is juf Bianca toen in April 2017 bij Amira kindercentrum terecht gekomen. Een aantal maanden verder is juf Bianca uitgekocht door Amira kindercentrum, en heeft ze toen een contract aangeboden gekregen als vaste medewerker binnen Amira kindercentrum.
Juf Bianca heeft binnen Amira kindercentrum de opleiding pedagogische medewerker gevolgd en behaald.
De werkzaamheden die juf Bianca heeft binnen Amira kindercentrum zijn;
Mentorschappen;
Kroontjes voor de nieuwe kindjes ophangen;
Nieuwe inschrijfformulieren klaar leggen;
Collega´s adviezen geven mocht het nodig zijn;
Juf Bianca kreeg de vraag: wat vindt u het leukste aan u werk?
´´ de kinderen zien groeien door onze hulp, en een vertrouwensband opbouwen met de ouders/verzorgers´´ antwoordde juf Bianca.
´´ Amira kindercentrum voelt echt als thuiskomen. En ondanks dat de collega´s allemaal van verschillende komaf zijn, merk je geen verschil in hoe je behandeld wordt. Want iedereen wordt hier met respect behandeld. En ook de emotionele veiligheid van het kind staat hier binnen deze kinderopvang op 1. Er is genoeg ruimte voor het kind om zich te kunnen ontwikkelen. Vertelt juf Bianca´´ 🌱😇 ... See MoreSee Less
Comment on Facebook
❤️❤️❤️
Een hele fijne collega! 🥰
🫶🫶🫶
TOPPER!!❤️
Voor altijd in Jaevion zijn hart🤗
View more comments
Mooi materiaal ontvangen om de kinderen en de natuur dichterbij elkaar te brengen🌱. ... See MoreSee Less
Comment on Facebook
Juf Soesma is al 5 jaar werkzaam binnen Amira kindercentrum. Na de middelbare school heeft juf Soesma de opleiding pedagogische medewerker gedaan op niveau 3. Nadat ze dit heeft afgerond heeft ze ook een jaartje niveau 4 gedaan.
Juf Soesma heeft stagegelopen op een basisschool voor zeer moeilijk lerende kinderen, dit was een stageperiode van een heel jaar. Het leek juf Soesma een goed idee om de pabo te gaan doen, na start van de opleiding kwam juf Soesma er gauw achter dat haar interesses daar niet lagen. Hierdoor is ze niet verdergegaan met de opleiding.
Juf Soesma is toen meteen gaan werken. Eerst heeft ze via een uitzendbureau gewerkt bij een kinderopvang. Dit was een kinderopvang die 6 tot 7 verschillende vestigingen had.
Juf Soesma heeft op een aantal van die vestigingen gewerkt, ze was inzetbaar op alle groepen en verschillende leeftijden. Na een klein jaartje werken heeft ze een vast contract gekregen.
In 2014 is juf Soesma zoals vele andere pedagogische medewerkers, haar baan kwijtgeraakt.
Juf Soesma heeft toen 4 jaar lang als commercieel medewerker gewerkt, dit was niet haar roeping.
Via een job coach is juf Soesma bij Amira kindercentrum gekomen.
Amira kindercentrum was nog geen bekend terrein voor juf Soesma. Maar na een fijn gesprek gehad te hebben met Jennifer voelde juf Soesma zich gelijk thuis.
Amira kindercentrum is heel erg huiselijk, collega´s gaan liefdevol met elkaar om; vertelt juf Soesma. Iedereen vangt elkaar goed op zodra het nodig is, voegt ze er nog aan toe.
De werkzaamheden die juf Soesma binnen Amira kindercentrum heeft zijn:
Stage begeleidster;
Facebookpagina van Amira kindercentrum up – to – date houden samen met juf Linda;
Mentorschappen;
Luisterende oor bieden aan zowel de collega´s als aan ouders.
Observeren en reageren;
Opvallend gedrag in de gaten houden;
´´ Het geeft mij voldoening om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de kinderen.
Ook dat je echt kan inzien wat een kind nodig heeft, en klaar staan voor die kinderen.
Ik ben een persoon die graag steun aanbied aan anderen, in dit geval aan de ouders en de kinderen vertelt juf Soesma. Een kind moet kind zijn en dat maakt mijn werk leuk vertelt juf Soesma er nog achter aan. ´´
Juf Soesma kreeg de vraag; wat maakt Amira kindercentrum anders dan andere opvangen?
´´ De kinderen krijgen bij Amira extra´s, er wordt elke dag gezorgd voor een warme maaltijd. Maar ook huiselijke aandacht krijgen de kinderen binnen Amira kindercentrum. Daarnaast zijn de werkgevers meelevend, begripvol en oprecht, dit maakt het werken wat fijner. Het is een warme en huiselijke sfeer. ´´ Aldus juf Soesma. ... See MoreSee Less